Každý kdo pravidelně (i nepravidelně) cestuje mezi Prahou, Olomoucí a Ostravou si zajisté všiml přirozeného konkurenčního souboje. Nyní se zaměřím na možnosti nákupu jízdních dokladů. Žíjeme v 21. století, které se dá také nazvat stoletín moderních technologií. Snad v každé oblasti se nové technologie hojně využívájí, a železniční doprava by tak neměla být vyjímkou.
Nejmladší dopravce Leo Expres se snaží využívát co nejvíce moderní technologie, jízdenky si tak můžete zakoupit na internetu nebo pomocí aplikace pro chytré telefony a tablety, kdy budete platit kartou. Pochopitelně si můžete zakoupit jízdné i u přepážky, tedy takovým tím klasickým způsobem, kdy dorazíte k okénku na nádraží a jízdenku zakoupíte. V tomto způsobu nákupu je momentálně Leo Expres nejslabší, a trochu pokulhává. Své vlastní prodejní místa mají pouze na nádraží v Praze, Olomouci, Ostravě-Svinově a na hlavním nádraží v Ostravě. Jízdenku si můžete také zakoupit v Bohumíně a Karviné, zde však nelze platit kartou a musíte platit hotově, jedná se totiž o smluvní prodejce. Smluvního prodejce má Leo také v Pardubicích, zde kartou platit lze. Nevýhodou smluvních prodejců je, že všichni mají o víkendu zavřeno, ani ve všední dny není provozní doba zrovna dobrá. Například v Karviné se ve většině dní zavírá již ve 14:15, což uznejme není zrovna "běžná provozní doba".
Naopak Regiojet má v prodeji jízdenek na prodejních místech jistou výhodu, jelikož se dceřinou společností Student Agency. Tudíž prodej jízdenek je celkem dobře zajištěn. Vlastních prodejních míst má Regiojet sedm, desítky dalších jích má Studen Agency. Jízdenky Regiojetu prodávají navíc i desítky smluvních partnerů v České republice i na Slovensku.
I u regiojetu lze jízdenky zakoupit na internetu nebo v aplikaci v chytrém telefonu.
Nejširší možnosti k nákupu jízdenek poskytují České dráhy. Jízdenky můžete zakoupit na internetu, na nejšírší síti prodejních míst, u průvodčích, u provzních prodejců a také na po telefonu.
A právě poslední možnost, tedy teleticket jsem využil při poslední jízdě z Prahy do Ostravy.
Samotný prodej proběhl v pořádku, telefonní operátorka byla příjemná, souhlasil jsem i s přirážkou 50 korun za telefonní prodej. Ovšem co mě zarazilo, a uvědomil jsem si to až později, byla právě platba kartou. Prodej probíhá stejně jako na internetu, hlásite celé číslo karty, expiraci a také CVV nebo CVC kód.
Jelikož se jedná o České dráhy, nemusím se zřejmě obávát nějakého zneužití. Jenže! Ovšem, je zde nějaké jenže. Zamysleme se nad tím, kdy takovéto služby (Teleticket) asi chceme využít.
Když jsme doma, tak zřejmě asi ne, jelikož to si můžeme zakoupit jízdenku stejným způsobem na internetu, a ještě ušetříme 50 korun a 3% z jízdenky, jako bonus za nákup na internetu.
Venku, nebo někde mimo domov můžeme stále využít nákupu na internetu. Ovšem, pokud jej v telefonu máte. V případě, že z jakéhokoliv důvodu jej nemáte, využijete tedy nákupu po telefonu.
Kdyžbyste po telefonu kupovali pizzu, byli byste ochotni nahlásit údaje o kartě a navíc také číslo občanského průkazu včetně Vašeho celého jména? Asi ne, že?
Operátorce Českých dráh však tyto údaje říct musíme. Pro upřesnění, číslo OP chtějí i při nákupu po internetu, údajně pro zamezení zneužití zakoupených dokladů. Číslo OP nemusíte hlásit v případě, že máte In-kartu. Ano, takovou tu drahou kartičku na slevu, kterou máte u Leo Expresu zdarma.
Jak jsem již psal, samotné dráhy těchto údajů zřejmě nezneužijí. Věřme tedy prohlášení o ochraně osobních údajů.
Jenže! - Jsem-li venku, v tramvaji, autobuse, restauraci, nebo kdekoliv a kupuji si jízdenku po telefonu, během kterého nahlas hlásím zmíňované údaje, vystavuji se tak riziku, že mě někdo uslyší, zapamatuje si je, nebo si mě i nahraje při telefonování.
Další možné riziko, které můžu jako cestující vnímat, je také to, že samotná operátorka může být vybavená skvělou pamětí nebo papírem a tužkou a údaje si psát. Toto riziko Vás napadne, stejně jako mě, v případě, když vás operátorka pro neúspěch platby vyzve k opakování údajů.
Zřejmě je zbytečné, když se nad tímto tématem pozastavuji, a vy kroutíte hlavou, co to vůbec řeším. Třeba je vše jinak, než to vnímám a popisuji. Proto budu rád, když si přečtu jakékoliv komentáře.